verre-oosten.reismee.nl

Studiereis Cuba

Buenos dias señores y señoras!

Eindelijk heb ik dan tijd en internet gevonden om jullie een update te geven uit Midden Amerika.

Op maandag 21 mei was het dan eindelijk tijd voor de langverwachte studiereis naar Cuba met de Tour Manager groep van de NHTV. Met 35 leerlingen en 2 leraren stonden we om half 8 's ochtends klaar op Schiphol voor onze 11 uur durende vlucht naar Havana, Cuba. Het land van de sigaren, rum, Amerikaanse oldtimers, salsa en het communistische regime van Fidel Castro.
In Havana aangekomen, kregen we meteen de eerste Cubaanse cocktail, de Cuba Libre (rum met cola en ijs) in onze handen gedrukt. De reis kon beginnen.

De eerste week in Havana hadden we in de ochtend Spaanse lessen op een talenschooltje in een buitenwijk van Havana. En 's middags hadden we rondleidingen en tours gegeven door onze medestudenten. Dit was een van de opdrachten die iedereen voor school op Cuba moesten doen. Deze tour kon bestaan uit een museumtour, citytour, buspraatje, naturewalk, of een combinatie van deze elementen, plus het in- en uitchecken in de hotels van de hele groep. Op deze manier hebben we overdag Havana leren kennen. De highlights die we onder andere bezocht hebben zijn het Capitolio (een kopie van The Capitol in Washington) , El Museo de la Revolucion en Hotel Nacional. Allen met boeiende verhalen en een hoop geschiedenis. Zo was Hotel Nacional een van de top hotels in Havana in de tijd voor de Revolutie, toen de Amerikanen en de maffia inwezen baas waren op Cuba. En in dit hotel zijn door de grote maffia bazen uit die tijd belangrijke meetings gehouden, en waren de groten der aarde zoals Frank Sinatra vaste gasten.

In de avonden gingen we vaak in groepen Habana Vieja (Oud Havana) in voor een hapje en een drankje. Wat altijd gepaard ging met de typische cubaanse muziek, gespeeld door livebands in elk cafe en restaurant. Of we gingen rondhangen op de Malecon, de boulevard van Havana, waar 's avonds duizenden Cubanen samen komen om te socializen, een sigaartje te roken, een rummetje te drinken en vooral om muziek te maken en te dansen. Dolle boel dus.

Na onze week in Havana te hebben afgesloten op de talenschool met optredens van de verschillende klassen, onze klas deed het nummer Chan Chan van de Buena Vista Social Club, en na afscheid te hebben genomen van de leraren. Zijn we begonnen aan onze rondreis door Cuba. Allereerst zijn we naar Piñar del Rio gegaan. Schitterende natuur, en de tabaks provincie van Cuba, dus tabaks plantages bezocht, sigaren fabriek, en uiteraard zelf wat gerookt.
Vervolgens zijn we via Cienfuegos, Trinidad, Sancti Spiritus en Cayo Guillermo naar Santa Clara gereisd, waar ik mijn tour moest geven. Ik had als onderwerp El Comandante Che Guevara. Tijdens deze tour heb ik mijn medestudenten meegenomen op een reis door het leven van Che Guevara en heb ik geprobeerd om ze zoveel mogelijk over hem te vertellen. Want veel mensen kennen hem wel, kennen de wereldberoemde foto van hem, dragen t-shirts van hem, maar weten eigenlijk niet zo heel goed wie hij eigenlijk was en vooral wat hij allemaal gedaan heeft. Tijdens deze tour zijn we naar El Tren Blindado, een trein die door Che's troepen ontspoord is en wat uiteindelijk de beslissende battle was om de revolutie te winnen, geweest. Vervolgens naar een standbeeld van Che, en de volgende dag naar zijn monument, mausoleum en museum. Ik kreeg hele positieve reacties van zowel mijn medestudenten als van de leraar die me moest beoordelen. Ik was er zelf ook wel tevreden over hoe het ging en vooral vond ik het erg leuk om te doen. De goede beoordeling moest natuurlijk wel gevierd worden, dus dat heb ik dan ook gedaan door onze traditionele duik in het zwembad met kleren aan en het nodige bier, rum en sigaren in de avond.
Na Santa Clara zijn we naar Varadero gegaan en vervolgens weer naar Havana voor onze laatste paar daagjes op Cuba. Afgelopen zaterdag hebben we, na het kijken van NL-Denemarken in Hotel Nacional, afscheid genomen van ongeveer de helft van de groep die weer terug naar Nederland ging. De andere helft die achterbleef is nu aan het doorreizen door Midden Amerika.

Ik moet zeggen dat ik Cuba een erg bijzonder land vond, met een heel apparte cultuur zoals je die bijna nergens anders vind denk ik. De mensen hebben er weinig tot niets, en zijn eigenlijk een soort van gevangenen op hun eigen eiland, maar toch merk je hier niet zo heel veel van.

Ik zit nu met 5 medestudenten in Tulum in Mexico. Vanochtend zijn we naar Chichen Itza gegaan. Een Maya tempel en één van de 7 moderne wereldwonderen. Mijn plan is om nog ongeveer een week met deze groep rond te reizen tot in Guatemala, waar we op zullen splitsen. Ik ga dan naar Antigua om nog een week of 2 Spaanse lessen te volgen en om vervolgens weer door te reizen door Midden Amerika.

Ik houd jullie op de hoogte zodra hier de mogelijkheid toe is!

Reacties

Reacties

Gabi

Hoi Jan
leuk weer en verhaal van jou ,en de foto's erg leuk ,heb ervan genoten
kus je moeder

Wiebe

Hoi Jan, heerlijk eindelijk een verhaal. Je had al verteld dat je ws in de eerste weken geen gelegenheid zou vinden om te internetten, maar natuurlijk zat ik wel stiekem op een verhaal van je wachten.
Fijn te lezen dat Cuba zo goed bevallen is. Mooie foto's en geweldig om die mooie oude auto's te zien.
Nu de rest van de reis. Heel veel plezier natuurlijk en geniet er van!!
Groetjes!!

ted

JAN!!!!! goed bezig!!!!!

Henk

Buenos Tardes, Jan.

Las fotografico''s estas mui bien et yo (verhalen) aussi... Dat zal jij inmiddels wel beter kunnen mag ik hopen. Iig nog veel reisplezier e hasta maniana....

Haas en Annie

Heerlijk verhaal Janus! Plezier verder.

Annemiek

Heerlijk dat we weer op afstand mogen meegenieten van jouw mooie reis. Veel plezier de komende tijd.

Rickens

Haha Jan de (ouwe sigaren)boer dat je er bent!

Oma Kiki en Opa Luit

Leuk verhaal.
Zijn blij dat je het zo naar je zin hebt
Tot je volgende relaas

vera

heerlijk!!! om je reis door je verhalen mee te maken ,
krijg er weer reiskriebels van .
nu wachten op het vervolg van je reis .
take care xxx

Gerben en Elly

Mooi verhaal Jan en geniet van je reis, wij genieten van je verhaal.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!