verre-oosten.reismee.nl

Tempels

Maya tempels wel te verstaan... Ik heb er de afgelopen week aardig wat bezocht, en ik denk dan ook, hoe indrukwekkend ze vaak ook zijn, dat ik er voorlopig even vandaan blijf..

Zoals in het vorige verhaal al vermeld had ik al een van de 7 moderne wereldwonderen bezocht in Mexico, Chitzen Itza. Nou mag dit een wereldwonder genoemd worden, ik vond Tikal in Guatemala toch een stuk indrukwekkender.. Maar daarover straks meer.

Na Chitzen Itza, zijn we naar Tulum gereisd waar we met Tessa en Tom (2 medestudenten) een dagje hebben rondgehangen.
Funnyfact: Tom dacht wel even wat saus op zn taco te doen, was zijn eerste kennismaking met de Mexicaanse keuken, en één die hij niet snel meer zal vergeten denk ik . Nou was het wel een hele grote pot met saus die er stond en een hele grote lepel, maar het was nog steeds hele pittige saus. Tom dacht dat dit iets van tomatensaus was, dus schepte een flinke lepel op.. Heb hem nog nooit zo stil meegemaakt, is ook wel eens lekker :p

Na Tulum zijn Tim, Stacey, Inge en ikzelf doorgegaan naar Chetumal, vanwaar we de volgende dag een bus naar Tikal in Guatemala zouden nemen. Deze busreis bracht ons langs 2 grensovergangen, Mexico-Belize en Belize-Guatemala, dus was weer een hoop imigratie formaliteiten.. Uiteindelijk in Tikal aangekomen, een campingplek opgezocht om de nacht door te brengen. Was ook wel weer een leuke ervaring, zo midden in de jungle en dan wakker worden met het geluid van de brulapen op de achtergrond.. We stonden die ochtend al om 4 uur naast ons bed, om met een gids de jungle in te gaan, richting de tempels, om uiteindelijk vanaf de hoogste tempel de zon te zien opkomen. Was een heel mooi gezicht, al was de zon bijna niet te zien door de mist.. Maar om de mist te zien wegtrekken en het oerwoud te zien en horen ontwaken was wel heel mooi.. Er was op dit vroege ochtenduur ook genoeg wildlife te spotten. De slingerapen, brulapen, tukans, vosjes, een das achtig beest en papegaaien passerden allemaal de revue.

Na ons bezoek in Tikal zijn we naar Isla de Flores gegaan, op een uurtje afstand van Tikal, waar we een vreselijke eetsessie hebben gehouden in een winkelcentrum, heerlijk!

De volgende ochtend ging mijn wekkertje al weer vroeg, want ik vertrok om 5 uur in mn eentje terug naar Mexico, Palenque dit keer. De rest ging door naar het zuiden van Guatemala, en vervolgens al weer snel naar Honduras, aangezien mijn planning er iets anders uitziet, scheidde hier onze wegen.

In Palenque weer de plaatselijke Maya tempels bezocht samen met de Deense Cristina, over voetbal werd niet gesproken :p

Nu ben ik in San Cristobal de las Casas, van wat ik ervan gezien heb een heel mooi en gezellig plaatjes waar ik waarschijnlijk wel een aantal dagen door zal brengen.. Wel frisjes hier in de bergen, heb gewoon een lange broek aan op dit moment, echt belachelijk...

Tot later en de groeten thuis!!

Reacties

Reacties

Jelle

Klinkt goed Jannes! Kan je niet zo'n pot 'tomatensaus' meenemen voor op de Tramsingel? Zou een genot zijn voor mijn huisgenoten en ik!

Gabi

Geweldig verhaal weer .

Oma Kiki en Opa Luit

Weer een leuk verhaal en nu in je eentje verder of samen
Met oma gaat het goed,alleen pillen
Groetjes en tpt lezen

Rein

Het ziet er weer goed uit Jan, ik had het reeds eerder gelezen, en stuur het door aan de andere gezinsleden. Ik vind zelf de foto's ( simpel plaatjes kijken) erg mooi en een goeie indruk geven. Succes verder en we horen graag weer van je.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!